HUAWEI ACTIVITIES IN IRAN



Huawei, Chinese Tech Giant, Aids Iran | Censorship Inc. - WSJ.com http://online.wsj.com/article/SB 100014240525702046445045766515...

p

HE!FER !NT&RN_ _ "ﬁ&?ml.

TR Y

Dow Jones Reprints: This copy s for your personal, non-commercial use orly. Te order presentation-ready copies for distribution 1o your colleagues, clients or
customers, use the Order Reprints tool at the bottom of any article or visit www.djreprints.com

See a sample reprint in PDF format. Ordar a reprint of this article now

TECHNCLOGY { October 27, 2011
Chinese Tech Giant Aids Iran

By STEVE STECKLOW, FARNAZ FASSIH] and LORETTA CHAOQ

When Western companies pulled back from Iran after the government's bloody crackdown on its citizens two
years ago, a Chinese telecom giant filled the vacuum.

Huawei Techhologies Co. now dominates Iran's government-
controlled mobile-phone industry. In doing so, it plays a role in
enabling Iran's state security network,

Huawei recently signed a contract to install equipment for a system at
Iran's largest mobile-phone operator that allows police to track people
based on the locations of their cellphones, according to interviews
with telecom employees both in Iran and abroad, and corporate
bidding documents reviewed by The Wall Street Journal. It also has
provided support for similar services at Iran's second-largest
mobile-phone provider. Huawei notes that nearly all countries require
police access to cell networks, including the U.S,

Huawei's role in Iran demonstrates the ease with which countries can

obtain foreign technelogy that can be used to stifle dissent through

censorship or surveillance. Many of the technologies Huawei supports

in Iran—such as location services—are available on Western networks

as well. The difference is that, in the hands of repressive regimes, it
can be a critical tool in helping to quash dissent.

Last year, Egyptian state security intercepted conversations
among pro-democracy activists over Skype using a system
provided by a British company. In Libya, agents working for
Moammar Gadhafi spied on emails and chat messages using
technology from a French firm. Unlike in Egypt and Libya,
where the governments this year were overthrown, Iran's
sophisticated spying network remains intact.

WSJ's Steve Stecklow has the story of Chinese . . L. . .
telecom firm Huawei, which dominates Iran's In Iran, three student activists described in interviews being

government-controlled mobile industry, Photo; AP arrested shortly after tui‘ning on their phones. Iran's

Photo/Kin Chetng ]
government didn't respend to requests for comment.

See a screenshot of an article about Huawei Iran beefed up surveillance of its citizens after a controversial
reprinted on the website of the Chinese lecti dth tion's broadest anti t
embassy in Tehran, i first appeared in August 200.9_8 e(‘: on spawned the na on's broades ar.l governmen
2009, two months after mass demonstrations uprising in decades. Authorities launched a major erackdown:
erupted in Iran. The article notes that Huawei's on personal freedom and dissent. More than 6,000 people have

10of5 4/30/2012 2:35 PM



Huawei, Chinese Tech Giant, Aids Iran | Censorship Inc. - WSJ.com http://online.wsj.com/article/SB100014240529702046445045766515...

clients include "military industries.” ' been arrested and hundreds remain in jail, according to Iranian
human-rights organizations.

This year Huawei made a pitch to Iranian government officials
to sell equipment for a mobile news service on Iran's second-
largest mobile-phone operator, MTN Irancell. According to a
person who attended the meeting, Huawei representatives
emphasized that, being from China, they had expertise
censoring the news,

The company won the contract and the operator rolled out the
service, according to this person. MTN Irancell made no
reference to censorship in its announcement about its "mobile
newspaper” service. But Iran routinely censors the Internet
using sophisticated filtering technology. The Journal reported
in June that Iran was planning to create its own domestic Internet to combat Western ideas, culture and
influence.

In winning Iranian contracts, Huawei has sometimes partnered with Zaeim Electronic Industries Co., an Iranian
electronics firm whose website says its clients include the intelligence and defense ministries, as well as the
country's elite special-forces unit, the Islamic Revolutionary Guards Corps. This month the U.S. accused a
branch of the Revolutionary Guards of plotting to kill Saudi Arabia's ambassador to the U.S. Iran denies the
claim,

Huawei's chief spokesman, Ross Gan, said, "It is our corporate commitment to comply strictly with all U.N.
economic sanctions, Chinese regulations and applicable national regulations on export control, We believe our
business operations in Iran fully meet all of these relevant regulations.”

William Plummer, Huawei's vice president of external affairs in Washington, said the company's location-based-

_ service offerings comply with "global specifications” that require lawful-interception capabilities. "What we're
doing in Iran is the same as what we're doing in any market,” he said. "Our goal is to enrich people's lives
through communications.”

Huawei has about 1,000 employees in Iran, according to people
familiar with its Iran operations. In an interview in China, a
Huawei executive played down the company's activities in Iran's
mobile-phone industry, saying its technicians only service

CENSORSHZP INC. omiemmen s e

' But a person familiar with Huawei's Mideast operations says
the company's role is considerably greater, and includes a
contract for "managed services"—overseeing parts of the
network—at MTN Irancell, which is majority owned by the

. , A . .
 Firms Aided Libyan Spies government. During 2009's demonstrations, this person said,

8/30/2011 Huawei carried out government orders on behalf of its client,
Cisco Poised to Help China Keep an Eys on MTN Irancell, that MTN and other carriers had received to
its Citizens suspend text messaging and block the Internet phone service,
7is201 Skype, which is popular among dissidents, Huawel's Mr.
g;’;;g‘;;s to Unplug Internet Plummer disputed that the company blocked such services.
g;;;gg?:‘“cts Help Block Mideast Web Huawei, one of the world's top makers of telecom equipment,

has been trying to expand in the U.S. It has met resistance
because of concerns it could be tied to the Chinese government
and military, which the company denies.

Full Coverage: Wsj.com/censorship

20f5 4/30/2012 2:35 PM



Huawei, Chinese Tech Giant, Aids Iran | Censorship Ing, - WSJ.com http://online.wsj.com/article/SB100014240529702046445045766515...

3of5

Last month the U.S. Commerce Department barred Huawei from participating in the development of a national
wireless emergency network for police, fire and medical personnel because of "national security concerns.” A
Commerce Department official declined to elaborate.

In February, Huawei withdrew its attempt to win U.S. approval
for acquiring assets and server technology from 3Leaf Systemns
Inc, of California, citing opposition by the Committee on
Foreign Investment in the United States. The panel reviews U.S,
acquisitions by foreign companies that may have national-
security implications. Last year, Sprint Nextel Corp. excluded
Huawei from a multibillion-dollar contract because of national-
security concerns in Washington, according to people familiar
with the matter.

Blonmerg News
Building F1, home to the exhibition hall, stands at the

Huawei has operated in Iran's telecommunications industry

Huawei Technologies Co. campus in Shenzhen, since 1099, according to China's embassy in Tehran. Prior to
Guangdong Province, China, on Thursday, May 19, ' apn . . .
2011, Iran's political unrest in 2009, Huawei was already a major

supplier to Iran's mobile-phone networks, along with Telefon
AB L.M. Ericsson and Nekia Siemens Networks, a joint venture
between Nokia Corp. and Siemens AG, according to MTN Irancell documents.

Iran's telecom market, which generated an estimated $9.1 billion in revenue last year, has been growing
significantly, especially its mobile-phone business. As of last year, Iran had about 66 million mobile-phone

subseribers covering about 70% of the population, according to Pyramld Research in Cambridge, Mass. In

contrast, about 36% of Iranians had fixed-line phones.

‘As a result, mobile phones provide Iran's police network with far more opportunity for menitoring and tracking

people, Iranian human-rights organizations outside Iran say there are dozens of documented cases in which
dissidents were traced and arrested through the government's ability to track the location of their cellphones.

Many dissidents in Iran believe they are being tracked by their cellphones, Abbas Hakimzadeh, a 27-year-old
student activist on a comimittee that published an article questioning the actions of Iran's president, said he
expected to be arrested in late 2009 after several of his friends were jailed. Worried he could be tracked by his
mobile phone, he says he turned it off, removed the battery and left Tehran to hide at his father's house in the
northeastern city of Mashhad.

A month later, he turned his cellphone back on. Within 24 hours, he says, authorities arrested him at his father's
house. "The interrogators were holding my phone records, SMS and emails,” he said,

He eventually was released and later fled to Turkey where he is seeking asylum. In interviews with the Journal,
two other student activists who were arrested said they also believe authorities found them in hiding via the
location of their cellphones.

In early 2009, Siemens disclosed that its joint venture with Nokia, NSN, had provided Iran's largest telecom,
government-owned Telecommunications Company of Iran, with a monitoring center capable of intercepting and
recording voice calls on its mobile networks. It wasn't capable of location tracking. NSN also had provided

‘network equipment to TCI's mobile-phone operator, as well as MTN Irancell, that permitted interception. Like

most countries, Iran requires phone networks to allow police to monitor conversations for crime prevention.

NSN sold its global monitoring-center business in March 2009. The company says it hasn't sought new business
int Iran and has established a human-rights policy to reduce the potential for abuse of its products.

A spokesman for Ericsson said it delivered "standard" equipment to Iranian telecom companies until 2008,
which included built-in lawful-interception capabilities. “Products can be used in a way that was not the
intention of the manufacturer," the spokesman said. He said Ericsson began decreasing its business in Iran asa

4/30/2012 2:35 PM



Huawei, Chinese Tech Giant, Aids Iran | Censorship Inc. - WSJ ..com http://online.wsj.com/article/SB100014240529702046445045766515...

result of the 2009 political upheaval and now doesn't seek any new contracts.

As NSN and Ericsson pulled back, Huawei's business grew. In August 2009, two months after mass protests
began, the website of China's embassy in Tehran reprinted a local article under the headline, "Huawei Plans
Takeover of Iran’s Telecom Market." The article said the company "has gained the trust and alliance of major
governmental and private entities within a short period,” and that its clients included "military industries."

The same month the Chinese embassy posted the article, Creativity Software, a British company that specializes
in "location-based services,” announced it had won a contract to supply a system to MTN Irancell. "Creativity
Software has worked in partnership with Huawei, where they will provide first and second level support to the
operator,” the company said. :

The announcement said the system would enable "Home Zone Billing"—which encourages people to use their
cellphones at home (and give up their land lines) by offering low rates—as well as other consumer and business
applications that track user locations. In a description of the service, Creativity Software says its technology also
enables mobile-phone operators to "comply with lawful-intercept government legislation,” which gives police
access to communications and location information.

A former telecommunications engineer at MTN Irancell said the company grew more interested in
location-based services during the antigovernment protests. He said a team from the government's telecom-
monitoring center routinely visited the operator to verify the government had access to people's location data.
The engineer said location tracking has expanded greatly since the system first was installed.

An official with Creativity Software confirmed that MTN Irancell is a customer and said the company eouldn't
comment because of "contractual confidentiality.”

A spokesman for MTN Group Ltd., a South African company that owns 49% of the Iranian operator, declined to
answer questions, writing in an email, "The majority of MTN Irancell is owned by the government of Iran." He
referred questions to the telecommunications regulator, which didn't respond.

In 2008, the Iranian government began soliciting bids for location-based services for the largest mobile
operator, TCI's Mobile Communication Co. of Iran, or MCCI. A copy of the bidding requirements, reviewed by
the Journal, says the contractor "shall support and deliver offline and real-time lawful interception." It also
states that for "public security,” the service must allow "tracking a specified phone/subscriber on map.”

Ericsson participated in the early stages of the bidding process, a spokesman said. Internal company documents
reviewed by the Journal show Ericsson was partnering with an Estonian company, Reach-U, to provide a
"security solution" that included "Monitor Security—application for security agencies for locating and tracking
suspects,”

The Ericsson spokesman says its offering didn't meet the operator's requirements so it dropped out. An
executive with Reach-U said, "Yes, we made an offer but this ended nowhere."

One of the ultimate winners: Huawei. According to a Huawei manager in Tehran, the company signed a contract
this year to provide equipment for location-based services to MCCI in the south of Iran and is now ramping up
hiring for the project.

One local Iranian company Huawei has done considerable business with is Zaeim Electronic Industries. "Zaeim
is the security and intelligence wing of every telecom bid," said an engineer who worked on several projects with
Zaeim inside the telecom ministry. Internal Ericsson records show that Zaeim was handling the "security part”
of the lawful-interception capabilities of the location-based services contract for MCCL.

On its Persian-language website, Zaeim says it launched its telecommunications division in 2006 in partnership
with Huawei, and that they have completed 46 telecommunications projects together. It says they now are
working on the country's largest fiber-optic transfer network for Iran's telecom ministry, which will enable
simultaneous data, voice and video services. - :

40f5 _ 4/30/2012 2:35 PM



Huawei, Chinese Tech Giant, Aids Iran | Censorship Inc. - WSJ.com hftp://online.wsj.com/article/SB1000142405297020464450457665 15...

Zaeim's website lists clients including major government branches such as the ministries of intelligence and
defense. Also listed are the Revolutionary Guard and the president's office.

Mr. Gan, the Huawei spokesman, said: "We provide Zaeim with commercial public use products and services."
Zaeim didn't respond to requests for comment.

—Margaret Coker and David Crawford contributed
to this article.

Copyright 2012 Dow Jones & Company, Inc. All Rights Reserved
This copy is for your personal, non-commercial use only. Distribution and use of this material are govemed by our Subscriber Agreement and by
copyright law, For non-personal use or to order multiple copies, please contact Dow Jones Reprints at 1-800-843-0008 or visit
www.djreprints.com

S5of5 4/30/2012 2:35 PM



Lawmakets Ask State Department to Investigate Huawei Business in ... http://online.wsj.com/article/SB100014240529702035136045771407...

Dow Jones Reprints: This copy is for your personal, nen-commaercial use only. Te order presentation-ready copies for distribution to your colleagues, clients or
custemers, use the Order Reprints tool at the bottom of any article or visit www.djreprinés.com

See a sample reprint in PDF format. Crder a reprint of this article now

THE WALL STREET JOURNAL

TECHNOLOGY | January 5, 2012
Lawmakers Ask State Department to Probe Huawei Business
With Iran

By STEVE STECKLOW

Six U.8. lawmakers have asked the State Department to investigate whether Chinese telecommunications-
equipment maker Huawei Technologies Co. has violated U.S. sanctions on Iran by supplying it with sensitive -
communications technology that has been used for censorship.

The lawmakers called on the department to "expeditiously
investigate” whether Huawei violated U.S. sancticns passed by
Congress in 2010 by providing technology to government-
controlled telecomns that "has been used to restrict the speech of
' C EN SQR g y P' I NC _ ' the Iranian people and the free flow of unbiased information in
i Sattoiiblod di a4 i chiimiing Iran.” The law prohibits the federal government from

' contracting with companies that export to Iran technology that
can be used to disrupt, rmonitor or restrict free speech.

The lawmakers' request came in a letter sent to Secretary of
State Hillary Clinton on Dec. 22 that was made public this week.
It repeatedly cites the findings of a front-page Wall Street
Journal article in October that documented how Huawei's
business grew in Iran following a pullback by Western

More
Read the letter.
In Skies QOver tran, a Battle for Control of

Satellite TV

_ . . .
Life Under the Gaze of Gadhafi's Spies c?x.npan{es.after the government's bloody crackdown on its
Firms Alded Libyan Spies citizens in 2009,
Nokia Siemens to Trim Iran Ties The article reported, among other things, that Huawei made a
Read more stories from the series pitch last year to Iranian government officials to sell equipment

for a mobile news service on Iran's second-largest
mobile-phone operator, MTN Irancell. According to a person who attended the meeting, Huawei representatives
emphasized that, being from China, they had expertise censoring the news. Huawei won the contract,

Huawei also has provided support for technology that can allow the government to track the location of people
through their cellphones, the Journal reported. Iranian human-rights groups outside Iran say there are dozens
of documented cases in which dissidents were traced and arrested that way.

In a statement Wednesday, a Huawei spokesman said the Shenzhen-based company complied with all local and
international laws, including in the U.S., and called the allegations "inaceurate” and "groundless."

The statement added, "We remain open and transparent and continue to conduct communications with
stakeholders around the world in a manner that is sincere and fact-based."

1of2 4/30/2012 2:34 PM



Lawmakers Ask State Department to Investigate Huawei Business in ... http://online.wsj.com/article/SB100014240529702035136045771407...

The company also pointed to its announcement last month that
it would scale back its business in Iran, where the company
provides services and equipment to government-controlled
telecom operators. "This has been carried out and followed
strictly by our company," the statement said,

The six lawrmakers—five Republicans and one Democrat—also
asked the State Department to probe whether Huawei and other
telecommunications companies operating in Iran are viclating
other U.S. sanctions by doing business with the Islamic
Revolutionary Guard Corps, the country's elite special-forces

_ unit, The Journal reported that in winning Iranian contracts,
Huawei has sometimes parinered with Zaeim Electronic Industries Co., an Iranian electronics firm whose
website says its clients include the unit.

Bloomberﬁ News

The letter to the State Department was signed by Sen. Jon Kyl (R., Ariz.), Sen. Sheldon Whitehouse (D., R.1.),
Sen. Jeff Sessions (R., Ala.), Sen, James Inhofe (R., Okla.), Rep. Frank Wolf (R., Va.) and Rep. Sue Myrick (R.,
N.C.).

A State Department spokesman didn't irmmnediately respond to a request for comment.
—Loretta Chao contributed to this article.

Write to Steve Stecklow at steve.stecklow@wsj.com

Copyright 2012 Dow Jones & Company, Inc. All Rights Reserved
This copy is for your personal, non-commercial use only. Distribution and use of this material are governed by cur Subscriber Agreement and by
copyright law. For non-personal use or fo order multiple copies, please contact Dow Jones Reprints at 1-800-843-0008 or visit
vwww.direprints.com

2of2 ' 4/30/2012 2:34 PM



HUAWEI ACTIVITIES IN SADDAM
HUSSEIN’S IRAQ



October 12, 2004 Tuesday
Saddam bribed China with oil deals, CIA finds
BYLINE: By Bill Gertz, THE WASHINGTON TIMES
SECTION: NATION; Pg. A03
' LENGTH: 740 words

China illegally supplied Saddam Hussein's regime with missile technology and
other weaponry and was a major beneficiary of the U.N. oil-for-food program,
according to a CIA report.

The report by the Irag Survey Group also stated that China, along with France
and Russia, was bribed by Saddam with oil sales and weapons deals into
working to end U.N. sanctions. '

One sale took place in 2001 and involved an intelligence officer in Beijing, Abd
al-Wahab, who bought 10 to 20 gyroscopes and 20 accelerometers from a
Chinese firm that was not identified by name. The equipment was to be used
in Iraq's Al-Samud missile program, said a former high-ranking official of Iraq's
- Military industrialization Commission; which was in charge of arms
procurement. \

China was the third-largest recipient of oil vouchers from Saddam's regime,
the report said. Russia and France were the two largest.

The Iragi government used the voucher system to siphon off $11 billion
through contracting kickbacks and other corruption in the $64 billion
humanitarian program, which operated from 1996 to 2003. The program was
designed to get food and medicine to the Iraqi people, despite international
sanctions.

China also supplied rocket guidance software fo the Iragi Atomic Energy
Commission in 2002 that was labeled "children's software" to mask its military
nature, the report said.



The report sought to clear the Chinese government of a direct role in the illicit
trade by stating the CIA had "no evidence" suggesting Beijing approved the
exports. '

However, the report noted that the companies involved were "state-owned"
firms that were newly privatized and were willing to circumvent U.N.
monitoring in supplying goods illegally.

Chinese Embassy spokesman Sun Weide said China's actions under the oil-
for-food program were "totally legal.” He also said Beijing complied strictly
with U.N. resolutions regarding arms technology transfers to Saddam.

Chinese assistance helped boost Irag's missile programs, especially in the
area of guidance and control systems, the report said, noting that "Chinese
companies willingly supplied these types of items to the Iraqgi regime.”

"In supplying prohibited goods, Chinese companies would frequently employ
third countries and intermediaries to transship commodities into Iraq,"” the
report said. "The Chinese-Iragi procurement relationship was both politically
problematic and economically pragmatic in nature, but it ultimately provided
Iraq with prohibited items, mainly telecommunication equipment and items
with ballistic missile applications."

One of the Chinese front companies named in the report was Siam Premium
- Products. Other Iragi intermediaries for the China military sales were identified
in India, Turkey, Syria and Jordan.

The CIA identified a major supplier of weapons goods to Irag as the China
North Industries Corp., or Norinco, which has been sanctioned by the U.S.
government several times.

Norinco agreed in 2000 to supply 200 gyroscopes for use in Russian and
Chinese cruise missiles. It also sold machine tools with missile applications.

The report, quoting documents obtained in lraq, stated that Norinco agreed to
continue selling military goods to Irag despite Baghdad's debt of more than $3
billion to the company from earlier sales.

The company said it would keep the arms trade secret from the Beijing
government, and Iraq agreed to repay Norinco with crude oil and petroleum
products, the report said.



~ Iraq also was in the process of buying chemicals and materials for liquid-fuel
missiles from Chinese and Indian companies. The sale may have been
stopped by the U.S. military action that began in March 2003, the report said.

The report also provided new details on Chinese assistance to Iraq's fiber-
optic communications networks, which were used to "connect static
command, conirol and communications bases."

The report stated that the Chinese company Huawei and.two other Chinese
firms "illicitly provided transmission switches" for fiber-optic communications
from 1999 to 2002.

The equipment was banned under the oil-for-food program, and included
more than 100,000 lines and fiber-optic cable, the report said.

Chinese firms also supplied Iraq with graphite, a key component for missile
nose cones, directional vanes and engine nozzle throats.

- ‘:'Recovered documents from 2001 indicéted a drive to acquire Chinese
graphite-related products such as electrodes, powder and missile-related
fuel," the report said.






Chinese Assistance in Iraqi Telecommunications

One area of robust cooperation between Chinese
Jfirms and Iraq was telecommunications. These tech-
nologies had both military and civilian uses. Sad-
dam’s Regime used Chinese circuits and fiber optics
fo connect static command, control, and communica-
tion (C3) bases. UN sanctions impeded rehabilitation
of the telecommunications sector. This equipment was
sanctioned because of the nature of modern commu-
nications systems, which could be used both for civil
or military purposes. These obstacles were overcome
by the Iragi Regime by acquiring materials for cash
and procuring materials illicitly, outside the purview
of the UN.

One Chinese company, illicitly provided transmission
equipment and switches to Iraq from 1999 to 2002 for
projects that were not approved under the UN OFF

- Program. Reporting indicates that throughout 2000,
Huawei, along with two other Chinese companies,
participated in extensive work in and around Bagh-
dad that included the provision and installation of
telecommunication switches, more than 100,000 lines,
and the installation of fiber-optic cable.

In early January 2001, the Chinese company pulled
out of a $35 million mobile phone contract in Irag,
citing difficulty it would face sourcing key compo-
nents from a US firm. The company, which had been
negotiating for two years or a Baghdad ground sta-
tion module network, cited US Government pressure
as the reason for its decision. Iragi telecom official
retaliated by putting all other contracts with this
company on hold and cutting off contact with the firm.
The company, however, in 2002 used Indian firms as
intermediaries to illicitly supply fiber-optic transmis-
sion equipment for Iragi telecommunications projects.

Other companies were also present in Irag. A sum-
mary of their activity is given below:

* A Chinese company was one of the more aggressive
Jirms selling equipment to Iraq outside the UN OFF
Program, including major fiber-optic transmission
projects.

* Another company agreed to provide switches to
Iraq as part of a large switching project for Bagh-
dad prior to Operation Iragi Freedom. Working
with a second Chinese firm, this company partici-
pated in a bid for a project in Iraq not sanctioned
by the UN. In late 2002 this company submitted a
bid for a large swiiching system for Iraq.

Reporting indicated that a Chinese company,
working through a second Chinese company, had
supplied switches to Iraq. This company’s switches
were used for both unsanctioned and sanctioned
projects in Iraq. This company illicitly supplied the
switches for the Jordan Project, a fiber-optic net-
work in Baghdad that was completed in late 2000,
This company might have been involved in supply-
ing switches with more capabilities than specified in
an UN approved project.

panies willingly supplied these types of items to the
Iragi Regime,

* In the fall of 2000, Iraq sought 200 gyros, suitable
for use in Russian and Chinese cruise missiles,
and machine tools with missile applications from
NORINCO, a Chinese military supplier that has

been sanctioned many times by the United States,
twice in 2004. (No delivery established.)

» Contracts were initiated in 2000 between Al-Rawa
and a Chinese firm, for test equipment associated
with inertial guidance systems, including a one-

109

L
o

G5
S €
T
S <
£3
1)

£ 9
S0
0
r s




Chinese firm 'owns' telephone system in Iraq - Washington Times http://www.washingtontimes.com/news/2011/feb/21/chinese-telecom...

" You are currently viewing the printable version of this article, to return to the normal page, please click
here.

-gljeWaﬁfjhtgﬁmt o

Chinese firm ‘owns’ telephone system in Iraq
- Huawei denies links to PLA

. By Shaun Waterman

- The Washington Times
- Monday, February 21, 2011

A Chinese telecommunications company suspected of links to China's military has won hundreds of
contracts in Iraq since the 2003 U.S.-led invasion, some paid in part with U.S. tax dollars, and now
effectively owns the country's phone system.

~ Huawei Technologies has won more than 600 telecommunications infrastructure contracts since Iragi
_ reconstruction began in 2004, said Robert C. Fonow, the State Department's senior adviser to Iraq's
- Telecommunications Ministry from 2006 to 2008.

" "No other company comes close to" that number, said Mr. Fonow, now a consultant and managing
 director of the business-turnaround firm RGI Ltd.

. He said that Huawei "controls the market for the national fiber-optic grid, and much of the
mobile-phone and wireless fixed-line equipment markets in Iraq, which is just about everything."

- "In a real sense, Huawei owns Iraq telecommunications," he said.

Huawei has long generated concern among U.S. officials, who have blocked its efforts to buy
~American high-tech firms or supply U.S. companies with phone systems, because they suspect the
company of links to China's People's Liberation Army via its founder, a retired PLA officer.

Late last week, Huawei agreed to cut its ties to a small high-tech firm in California after a U.S.
- government panel deemed the business relationship a national security risk.

- Huawei officials say there are no links between the company and China's armed forces.

- The reconstruction of Iraq's telecommunications sector was "for the most part, funded by private
companies, institutions and wealthy Middle Eastern investors," said Mr, Fonow, a former research
fellow at the U.S. National Defense University. :

Some U.S. funds were put in immediately after 2003, he said, estimating the U.S, contribution to be
about 5 percent of the total.

lof2 4/30/2012 2:40 PM



Chinese firm 'owns' telephone system in Iraq - Washington Times http://www.washingtontimes.com/news/2011/fcb/2 1/chinese-telecom..,
"Today, the telecom sector is one of the few verifiable reconstruction success stories in the sense that
it's self-sustaining," Mr, Fonow said.

* He added that Iraq's telecommunications network, built in part by Huawei, had helped U.S, forces
~especially during the surge, and had "saved American lives."

In part, observers attribute Huawei's success in Iraq to its long history there, including reputed U.N,
sanctions-busting during the regime of since-deposed Iraqi leader Saddam Hussein.

- According to a 2004 report by the U.S. Iraq Survey Group, "Huawei, along with two other Chinese

_ companies, participated in extensive work in and around Baghdad that included the provision and
installation of telecommunication switches, more than 100,000 lines, and the installation of fiber-optic

. cable,” after the U.N. had sanctioned Saddam's regime in 2000,

As aresult, Fluawei employees "are considered friends" by Iraqis today and can go places in Iraq
- where "American engineers attempting to operate ... would be killed,” Mr. Fonow said.

Huawei denies it engaged in sanctions-busting and says it won its reconstruction contracts in Iraq
fairly, competing with other global telecommunications companies.

- "We didn't sell into the Iraqi market until sanctions were lifted in 2003," William Plummer, Huawei
" North America's vice president for external affairs, told The Washington Times.

" Mr. Plummer said national security concerns about Huawei are groundless, noting that founder and
CEO Ren Zhengfei retired from the PLA more than two decades ago.

- "Huawei has no ties of any kind to the Chinese government," he said.

20f2 : 4/30/2012 2:40 PM



HUAWEI ACTIVITIES IN TALIBAN-LED
AFGHANISTAN |



The Washington Times
September 28, 2001, Friday, Final Edition
Chinese firms help Taliban put.phone system in Kabul |
BYLINE: Bill Gertz; THE WASHINGTON TIMES
SECTION: PART A; Pg. A1

LENGTH: 879 words

Two Chinese state-run telecommunications companies are helping the
Taliban militia install a telephone system in Afghanistan's capital, according to
U.S. intelligence officials.

The companies, Zhongxing Telecom and Huawei Technologies, have been |
working on the telephone system in Kabul for the past two years, said
intelligence officials who spoke on the condition of anonymity.

The system was described as a switching network to handle up to 130,000
users. :

Intelligence reports of the Chinese cooperation confradict Beijing's claims that
no Chinese firms are working in Afghanistan.

Huawei Technologies was identified by U.S. intelligence as one of three
Chinese telecommunications companies that violated U.N. sanctions against
Iraq by building a fiber-optic communications network there. That network was
targeted in U.S. and British bombing raids against Iragi air-defense sites
several months ago.

Zhongxing Telecom has been building teilephone networks in Serbia.

Both companies are located in the special economic zone of Shenzhen,
China.



Huawei was founded by at least one official of the Chinese military and has
developed communications networks for the People's Liberation Army,
according to U.S. officials.

Spokesmen for both companies could not be reached for comment. A
Chinese Embassy spokesman also could not be reached.

A State Department official declined to comment on the two companies'
activities in Afghanistan. The official also would not say whether the U.S.
government has urged Chinese officials to cut off the activities of Chinese
companies working in Afghanistan.

But the official said: "We're looking for Chinese cooperation against those who
are engaged in terrorism and those who harbor and support them."”

Secretary of State Colin L. Powell met recently with Tang Jiaxuan, China's
foreign minister. A group of Chinese security officials also held tatks with U.S.
officials earlier this week about cooperating against the terrorists who carried
out the Sept. 11 attacks.

State Department spokesman Richard Boucher said the talks held Tuesday
were "serious and productive," and identified areas of common interest
between the United States and China.

Chinese Foreign Ministry spokesman Zhu Bangzao told reporters in Beijing on
Sept. 18 that China's contacts with the Taliban are limited to "the working
level."

"China does not have any kind of formal relations with the Taliban," he said.

Mr. Zhu said reporté that China has assisted in building telephone networks
and constructing a dam are "unfounded rumors."”

Mr. Zhu also dismissed reports that a Chinese government delegation
concluded an economic and technical assistance agreement with the Taliban
on the day of the terrorist attacks on the United States.

--- Defense and intelligence officials said Beijing appears to be following a dual-

track policy of voicing official support for U.S. efforts against terrorism while
maintaining other ties to the Taliban militia, the main protector of Osama bin
Laden, the principal suspect in the Sept. 11 terrorist attacks on New York and
Washington.



There have been other reports of Chinese ties to the Taliban and bin Laden.

In August, bin Laden called for "good relations" between Afghanistan and
China, saying they were in China's interest and would reduce U.S. military and
economic influence in Asia, according to the Pakistani newspaper Islamabad
Ausaf.

The official [ranian government news agency reported in December 1998 that
Beijing and the Taliban had concluded a defense cooperation agreement. The
agreement followed the Taliban's help in supplying China with unexploded
U.S. cruise missiles fired during attacks against terrorist training camps in
August of that year.

The continued Chinese business support for the Taliban is raising questions
among some Bush administration national security offi C|als about Beijing's
cooperation in the new effort against terrorism.

Asked about the Chinese government's expertise in dealing with terrorism,
one defense official said: "There's no doubt they execute terrorists without trial
in places like Xinjiang, but whether or not they will help us in fighting terrorism
is another story.” Xinjiang is in western China.

China has called for U.S. retaliation against terrorism to be directed by the
United Nations.

Domestically, China has been battling Muslim Uighur separatists in Xinjiang
who have been engaged in bombing attacks there. China's government has
accused the CIA of supporting the Uighurs.

The Chinese are offering to provide the U.S. government with intelligence on
bin Laden, U.S. officials said. But that information is expected to be less
reliable than intelligence provided by nations who are frlends and allies of the
United States.

Two Chinese colonels, Qiao Liang and Wang Xiangsui, said in published
interviews two days after the U.S. terrorist attacks that the deaths of more
than 6,500 Americans from suicide bombings were not only victims of
terrorism but "victims of U.S. foreign policy."

The two colonels are authors of a Chinese military book called "Unrestricted
Warfare," which advocates the use of all forms of warfare and identifies bin
Laden as one form of new warrior to be emulated by the Chinese.






